You are here
Home > pozycjonowanie > Jaka umowa o pozycjonowanie stron?

Jaka umowa o pozycjonowanie stron?

Umowy o pozycjonowanie stron są często zawierane na długi okres czasu i obarczone klauzulami karnymi za ich zerwanie, dlaczego tak się dzieje? Jest to w zasadzie niczym nieuzasadniona praktyka firm pozycjonujących, które chcą mieć jedynie stabilność dochodu i dbają przy tym głównie o swój interes. Często firmy tłumaczą to tym, że muszą na początku współpracy ponosić dodatkowe koszty związane z tzw. budowaniem zaplecza dla danej strony. Nie jest to do końca prawdą, firmy takie bowiem posiadają już zwykle rozbudowane zaplecze, składające się z kilkudziesięciu-kilkuset stron, na których mogą rozmieszczać linki do nowo pozycjonowanej strony. Dopiero wówczas, gdy pozycjonowana fraza okazuje się wymagająca i trzeba specjalnie dla niej kupować domeny, koszty pozycjonowania rosną. Jednak fraz, z którymi nie poradziłoby sobie zaplecze poważnej agencji SEO, jest tak naprawdę niewiele. Większość bowiem słów kluczowych zorientowana jest na lokalne wyszukiwania, o niewielkiej konkurencyjności. Poza tym, wstępny audyt fraz kluczowych powinien dać odpowiedź czy dana firma ma odpowiednie zaplecze czy będzie musiała ponieść dodatkowe koszty. Jeśli podejmuje się pozycjonowania wymagającej frazy, pomimo posiadania niewystarczającego zaplecza, to nieuczciwym jest wymagać od klienta, żeby płacił dodatkowo za jego rozwój. Niektóre trudne frazy, typu: samochód, kredyt, czy telefon, są zwyczajnie za trudne dla małej firmy pozycjonującej i choćby klient płacił przez cały rok abonament, to może nie uzyskać satysfakcjonujących wyników.

Dlatego umowa powinna być skonstruowana w oparciu o rzetelną i uczciwą analizę, zarówno możliwości firmy, jak i potrzeb klienta. Klient musi zostać również poinformowany, że pozycjonowanie stron to proces długofalowy, wymagający dużo czasu i cierpliwości. Będzie wówczas mniej skłonny do pochopnego zrywania umowy. Maksymalny okres zastrzeżony nie powinien przekraczać 3 miesięcy. Jeżeli po tym czasie działania pozycjonerskie nie są jeszcze widoczne, to klient ma pełne prawo wypowiedzieć umowę. Najlepiej zaś, gdy jest możliwość wypowiedzenia umowy z miesięcznym wyprzedzeniem, nie ma bowiem sensu w dzisiejszych czasach zatrzymywać kogoś na siłę. Ważne jest we wzajemnej współpracy poczucie bezpieczeństwa, ale i wolności wyboru.

Dodaj komentarz

Top